انتخاب استراتژی تبلیغات پیامکی – سیب اس ام اس پنل

1

انتخاب استراتژی تبلیغات پیامکی – سیب اس ام اس پنل

بازاریابی با پیام کوتاه فوق العاده است ، اما مانند دیگر رسانه های تبلیغاتی و ارتباطی در ایران – فقط استفاده از این رسانه کافی نیست، مهم این است که چگونه از آن به صورت متفاوت و برای تبلیغات تاثیر گذار استفاده نمائید. در این مقاله به برخی از کاربردهای بازریابی و تبلیغات موثر و کارامد از طریق پیامک اشاره شده است.
استراتژی ۱ – وفق دادن نوع پیام با رسانه

درست همانند دیگر رسانه های تبلیغاتی چه یک تیزر تلوزیونی ، تبلیغ رادیویی و یا یک نقش گرافیکی روی یک بالون هوای گرم که روی شهر حرکت خواهد کرد یکی از عناصر کلیدی تبلیغات و بازاریابی از طریق پیام کوتاه هماهنگ نمودن پیام با رسانه است.

قطعا شما در یک پیامک تبلیغاتی فضای بسیار بیشتری نسبت به یک طرف بالون هوای گرم خواهید داشت ! اما همچنان فقط ۱۶۰ حرف و کاراکتر انگلیسی و ۶۸ حرف فارسی در اختیار شماست . در زیر به برخی از استراتژِهای های هماهنگ سازی پیام با سیستم پیام کوتاه آورده. شده است.

از حروف و کلمات مخفف استفاده نمائید ، اما فقط به جا و در صورت نیاز ، اگر پیام شما در یکر پیامک قرار میگیرد دلیلی برای استفاده از مخفف ها وجود ندارد و ممکن است تاثیر خوبی بر روی مخاطب نداشته باشد

بکارگیری حروف و کلمات مخفف استاندارد: از کلمات مخفف استاندارد به جای عبارات ساختگی استفاده نمائید، مثلا خ برای خیابان و یا پ برای پلاک ، این کار به افزایش سرعت  و راحتی خوانده شدن پیام شما کمک شایانی می نماید

یک خط قرمز برای متون غیر رسمی تعیین نمائید : با توجه به این نکته که کلمات مخفف غیر عادی و غیررسمی هستند ، برای پیام های غیر رسمی از انها استفاده نمائید، از بکاربردن عبارات عامیانه و خارج از تصویر ذهنی جامعه از سازمان خود پرهیز نمائید- این کار می تواند روی مشتریان شما تاثیر زیادی داشته باشد.

خواندن و بازخوانی برای اطمینان از جلوگیری از سوء تفاهم ، خصوصا هنگامی که از کلمات مخفف و مشتقات آنها برای کوتاه نمودن پیام خود استفاده نموده اید. این مهم است که بدانید از هر کلمه و عبارت در پیام شما توسط مخاطب چه برداشتی خواهد شد. خیلی از کلمات مخفف میتوانند معنی گوناگونی داشته باشند ، با دقت تمام کلمه ای را انتخاب نمائید که دقیقا معنای مورد نظر شما در جمله به مخاطب برساند ، در غیر این صورت ممکن است است از پیامی که برای مخاطب و مشتریان خود ارسال می کنید خجالت زده شوید.

امور مهم را در ابتدا بیاورید. با زمان و فضای بیشتری که در اختیار دارید. تبلیغات شما میتواند به اهداف مورد نظر شما برسد. رسیدن به عین مفهوم تبلیغ هدف تبلیغات و اطلاع رسانی از طریق SMS نمی باشد .بهتر است تا مخاطب شما خیلی سریع متوجه شود که این پیام کوتاه در باره چه موضوع ، کالا و یا سرویسی است ، پیشنهاد ویژه،کوپن تخفیف ، رایگان؛ فروش ، برنده و قرعه کشی همگی کلماتی هستند که میتواند توجه مثبت را به خود جلب نماید، وقتی به کلمه “مثبت”اشاره می نمائیم منظور این است که بهتر است پیام خود را با یک کلمه و یا مفهوم منفی آغاز ننمائید، اجازه ندهید تا یک عبارت منفی تمام متن شما تحت تاثیر قرار دهد. شروع پیام با یک مفهوم یا عبارت منفی ممکن است باعث از دست دادن توجه مخاطب قبل از خواندن پیام شما تا اخرین خط گردد .

پیام خود را از پیامهای تبلیغاتی و بی مفهوم دیگران متمایز نمائید: نام و اطلاعات تماس کسب و کار خود را به صورت واضح مطرح نمائید. و متن پیام خود را به صورت حرفه ای تهیه نمائید تا به عنوان یک پیامک سرگردان هرزنامه ای خوانده نشود.

نوع رسانه را در نظر داشته باشد : در ارتباطات رو در رو ، طرفین قابلیت های بیشتری در کنار کلمات در اختیار دارند ( مانند کاربرد دستان ، لبها ، حالت چهره ، چشم ها ، لحن سخن و …. ) که هرکدام از این ابزارها به یک کلمه معنی خاصی خواهند بخشید . در یک پیامک کلمات پشت سر هم قرار خواهند گرفت ، تن صدا کلمات را موزون و تقریبا قابل قضاوت خواهند بود ، به این دلیل بهترین راه برای اجتناب از سوء برداشت می باشد. اما در یک پیامک شما ریسک بالایی در سوء برداشت خواهید داشت ، بنابراین کلمات خود را بادقت انتخاب نمائید.
استراتژی  ۲- در دسترس باشید:

یکی از قسمتهای استراتژی موثر بازاریابی بوسیله SMS ایجاد و تعریف نیاز برای مخاطب و سپس تامین آنها می باشد. اگر یک پیام کوتاه درباره پیتشنهادهای ویژه تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی ۱ یا ۲ روز قبل از تعطیلی ساعت ۱۰ صبح ارسال نمائید ، مخاطبین شما در آینده انتظار آن را خواهند داشت و در صورتی که قصد سفر و استراحت را داشته باشند هر هفته در منتظر پیامکی حاوی یک پیشنهاد ویژه برای اوقات فراغت و تعطیلات خواهند بود. این پیام ها هرکز به عنوان یک هرزنامه و یا پیام بی هدف برداشت نخواهند شد و مشتریان شما با توجه به پایداری تبلیغات شما در طول زمان به اعتبار و قابل اطمینان بودن شما پی خواهند برد .

همین رویه برای کوپن های تخفیف ماهیانه و یا هفتگی فروشگاه ها هم صدق می نماید . البته ممکن است شما کسب و کاری داشته باید که برخی از عناصر آن عادی و تکراری نباشند اما قطعا عنصری که مشتریان بتوانند روی آن حساب کنند یک نقطه عطف  می باشد.
استراتژی ۳ – مخاطبین پیام خود را درست هدف گذاری نمائید:

نیاز نیست تمام افرادی که در لیست مخاطبین شما در دفترچه تلفن سامانه قراردارند پیام کوتاه متنی ارسال نمائید، افرادی که گرمکن و کفش فوتبال از شما خریداری می کنند احتمالا نیاز ندارند تا در رابطه با چوب ماهیگیری و یا عینک شنا اطلاعات دریافت نمایند و یا کسانی که علاقه به طبیعت سبز دارند احتمالا نیازی به دریافت پیشنهادات ویژه شما برای کویرپیمایی نخواهند داشت.

تعیین برخی از استراتژی هایی که در این صفحه نیازمند داشتن شناخت از مشتریان و برخی دیگر مستقل از هر نوع شناختی قابل استفاده برای تمامی اقشار جامعه و ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی سراسری می باشند.

امید است با مطالعه این متن بتوانید روابط عمومی و کسب و کار خود را با استفاده از پیامک بهبود ببخشید.

منبع : Business Strategy

مترجم: مهران صالحی